Miten Alkon myynti on kehittynyt reilun vuosikymmenen aikana?

   

Alkon toiminta on tärkeä tulonlähde valtiolle


Alkon asiakkaiden ostot ovat yli miljardi euroa vuodessa. Sidosryhmien muodostaman taloudellisen lisäarvon määrä, joka valtiolle tuloutuu pääasiassa verojen kautta, on myös noin miljardi euroa.

Alkon yhteiskunnallinen merkitys on siis huomattava, mutta sen olemassaoloa haastetaan yhä kovemmin äänenpainoin. Hyvin kehittyvä myynti auttaisi perustelemaan miksi monopoli kannattaisi säilyttää.

Trendi on kuitenkin selvä. Alkon myynti laskee isossa kuvassa. Tällä hetkellä Alkon 372 myymälää ja yli 11 000 tuotetta myyvät neljänneksen vähemmän kuin vuonna 2011 vaikka tuotteita oli aiemmin huomattavasti vähemmän.

13 vuodessa Alkon kokonaismyynti on laskenut 26 prosenttia, viinit 17 prosenttia ja väkevät 24 prosenttia.

Viinien ja väkevien osuus koko myynnistä oli 82 prosenttia vuonna 2011, kun se vuonna 2023 oli 90 prosenttia. Muut tuotteet, siis lonkerot, oluet ja siiderit, ovat menettäneet osuuttaan.

Koronavuonna nähtiin 13 prosentin nousu myynnissä, kun ihmisillä oli aikaa nauttia juomia kotona. Koronan vaikutus jäi kuitenkin lyhyeksi, sillä vuonna 2023 myynti oli koko seurantajakson alhaisin.

Alla oleva tilasto (Lähde: Alko) näyttää myynnin tuhansina litroina. Vuoden 2011 kokonaismyynti 104 265 tarkoittaa siis 104 265 000 litraa eli noin 104 miljoonaa litraa.
Teksti:


Lue myös uusimmat jutut: