J. P. Chenet
Kaikki sai alkunsa 1980-luvun alussa erään miehen unelmasta. Joseph Helfrich, nuori ranskalainen viinikauppias, huomasi, etteivät ulkomaalaiset ymmärtäneet ranskalaisia viinejä. Heidän oli liki mahdotonta ymmärtää viinietikettejä, minkä lisäksi viinit usein edellyttivät kellarointia. Viinit olivat kaikkea muuta kuin puoleensavetäviä, ja niiden nauttiminen oli hankalaa. Joseph aloitti yhteistyön Jean-Paul Chanelin kanssa. Yhdessä he loivat helposti juotavia ja mutkattomia viinejä, joita saattoi nauttia välittömästi – ilman kellarointia. He ottivat käyttöön myös uudenlaisen pullotyypin, jossa taivutettu kaula ja kurvikkaat muodot yhdistyivät silmiä hivelevällä tavalla. Lisäksi he suunnittelivat selkeät etiketit, joista ilmeni yksiselitteisellä tavalla kunkin viinin valmistuksessa käytetyt rypälelajikkeet, sekä tietoa näistä. Loppu onkin historiaa…
J.P. Chenet on ranskalaistyylisten viinien edelläkävijä pääteemoinaan tuotteidensa nautinnollisuus ja vieraanvaraisuus. Korkealuokkaisen osaamisen, laadun ja innovoinnin ansiosta J.P. Chenet on nykyisin myydyin ranskalainen viinituotemerkki maailmalla. GCF-konserni lanseerasi vuonna 1984 ehkä kekseliäimmän ja ainutlaatuisimmin tuotteistetun viininsä, jonka taustalla oli ajatus erottua perinteisiin kangistuneista kilpailevista tuotteista. Terävällä markkinointivainulla ja taiteellisella näkemyksellä varustettu Joseph Helfrich suunnitteli muodoiltaan erikoisen pullon, joka sai nimekseen Joséphine. Linjakas, tyvestä leveä ja kaulasta kallistettu pullo oli aikanaan erittäin haasteellinen käsitellä tuotantolinjalla ja sitä varten pitikin rakentaa oma erityinen pullotuslaitos.
Uuden maailman viineistä inspiroituneena J.P. Chenet keskittyi markkinoinnissaan rypäleisiin. Lähestymistapa vetosi ensimmäisenä saksalaisiin markkinoihin, kunnes vienti laajeni Hollantiin ja Skandinaviaan. Vastatakseen kasvavan kysynnän tarpeisiin tuotannossa omaksuttiin lopulta kahden rypäleen sekoitukseen perustuvat viinit. Näin syntyi klassinen Cabernet-Syrah -yhdistelmä, joka on tänä päivänä yrityksen myydyin yksittäinen tuotemerkki.
Lähde: http://www.jpchenet.fi
Katso tästä tuottajaan (tai jossain tapauksissa alueeseen) liittyvät muut tuotteet:
J.P. Chenet
Kommentit & arvostelut (14)
Alkon 12. myydyin punaviini 2022. 246 005 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 10. myydyin punaviini 2021. 294 273 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 9. myydyin punaviini 2020. 380 982 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 6. myydyin punaviini 2019. 363 047 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 4. myydyin punaviini 2018. 400 440 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 3. myydyin punaviini 2017. 437 108 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 3. myydyin punaviini 2016. 434 010 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 3. myydyin punaviini 2015. 514 669 litraa.
Muokkaa PoistaPehmeä ja mausteinen klassikkopunaviini ei esittelyjä kaipaa. Suomalaisten viininystävien ikisuosikki. Oivallinen seurusteluviini. Maistuu mainiosti naudanliha- ja grilliruokien kera.
Muokkaa PoistaVäri: punainen, tuore
Tuoksu: melko runsas, hedelmäinen
Maku: keskitäyteläinen, keskitanniininen, kevyen mustaherukkainen, makean mustikkainen, mausteinen
(Lähde: jpchenet.fi)
Alkon 2. myydyin punaviini 2014. 650 008 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 2. myydyin punaviini 2013. 830537 litraa.
Muokkaa PoistaRanskan viinibrändi numero yksi on kaiketi J.P. Chenet. Keikkuu myyntitilastojen kärjessä ja pientä pulloa tyrkytetään lomalennoilla aterian kanssa. Helppo, keskitäyteläinen ja kohtuullisen vähätanniininen pöytäviini, jossa jälkimaku on mielestäni hieman tympeä. Ei mikään varsinainen makuelämys. Aromeiltaan kehittymätön.
Janne Putkonen
Muokkaa PoistaAlkon 2. myydyin punaviini 2012. 854120 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon eniten myyty punaviini 2011. 790845 litraa.
Muokkaa Poista