Viña San Pedro
Viña San Pedro valmistaa viinejä Chilessä jo lähes 150 vuoden perinteellä. Voidaan todeta, että syntyjään pioneerina ja nykyisin uuden maailman innovaattorina tunnettu yritys on osallistunut kehittämään toimialan viljelysmahdollisuuksia koko maassa.
Correa Albanon veljesten vuonna 1865 perustama Viña San Pedro näyttää esimerkkiä innovoinnille etsimällä ainutlaatuisia tyylejä ja viljelysmaastoja aina maan pohjoisimmasta kolkasta Elquin alueelta syvälle etelään Bio Bion laaksoihin. Tänä päivänä viinien valmistukseen käytettäviä raaka-aineita kasvatetaan kymmenillä tiloilla mukaanlukien myös Casablancan, Cachapoalin, Cúricon, Leydan, Maipon sekä Maulen alueet. Monipuolinen viinivalikoima tarjoaa vaihtoehtoja kaikenlaisille viininharrastajille erilaisiin tilaisuuksiin ja ateroillle.
Vuonna 2008 osaksi VSPT Wine -konsernia (Viña San Pedro Tarapacá Wine) sulautunut yritys on Chilen kolmanneksi suurin ja maan toisiksi tärkein viinien viejäyritys.
Yhteensä San Pedrolla on viininviljelysmaata yli 2.500 hehtaaria ja se omistaa yhden maailman suurimmista, Curicó Valleyn alueella sijaitsevan 1.200 hehtaarin viinitarhan, jolta tulevat muun muassa Gato Negro -viinit eli ”kissaviinit”. Suomen tunnetuimman viinibrändin, Gato Negron lisäksi San Pedron por tfolioon kuuluvat mm. Castillo de Molina, Kankana del Elqui, Cabo de Hornos sekä luomuviinisarja 35 South B.O. Vientiä on yli 80 maahan ympäri maailman. San Pedro on jo pitkään noudattanut ympäristöystävällisiä käytäntöjä, joiden tarkoituksena on edistää kestävää kehitystä. Viinitalo panostaa myös sosiaaliseen vastuuseen, joka kattaa työntekijät ja heidän perheensä sekä yhteisöt, joiden alueilla San Pedro viljelee. Tämä on San Pedron 360° Sustainable -ohjelman periaate.
Amerikkalainen Wine Enthusiast -lehti valitsi Viña San Pedron marraskuussa 2011 ”Uuden maailman vuoden viinitaloksi”. Wine Enthusiast on maailman arvostetuimpia erikoisjulkaisuja, ja sen antamia arvioita seuraa tarkkaan koko kansainvälinen viinimaailma. Uuden maailman vuoden viinitalo -palkinto on upea tunnustus Viña San Pedron vuosien arvokkaasta ja tinkimättömästä työstä laadun ja kuluttajia kiinnostavien viinien luomisessa. Samalla se korostaa Viña San Pedron merkitystä kansainvälisillä viinimarkkinoilla ja palkitsee viinitalon saavuttamasta kehityksestä, sillä tunnustuksen saadakseen viinitalon on pärjättävä kilpailun kaikilla osa-alueilla aina premium-viinien valmistuksesta tuotteiden menestyksekkääseen kaupallistamiseen saakka. Uuden maailman vuoden viinitalo -palkinnosta kilpaili Viña San Pedron kanssa joukko erittäin arvostettuja viinitaloja mm. argentiinalainen Bodega Norton, eteläafrikkalainen De Toren, kanadalainen Mission Hill Family Estate ja australialainen Penfold’s.
Lähde: www.sanpedro.cl, www.juomavinkki.fi
Katso tästä tuottajaan (tai jossain tapauksissa alueeseen) liittyvät muut tuotteet:
Viña San Pedro
Kommentit & arvostelut (15)
Maahantuojan tuotekuvaus
Väri: Kullankeltainen.
Tuoksu: Hedelmäinen, meloniin vivahtava.
Maku: Kuiva, runsas, aromikas, banaaninen.
Asiantuntija-arvio: Viinistä Viiniin 2012 -opas arvioi viinin harmittomaksi ja helpoksi arkiviiniksi. Monikäyttöinen viini noutopöytiin.
Palkinnot ja tunnustukset:
Chardonnay 2008, Wine Spectator 83 pistettä
Hot Brand Award, maaliskuu 2011, Impact Magazine, USA
Vina San Pedro: Uuden Maailman Vuoden Viinitalo -palkinto marraskuu 2011, Wine Enthusiast -lehti
Hyvä valkoviini noutopöytään ja seurusteluun
Gato Negro -viinien rypäleet ovat kasvaneet Lontuen laaksossa Chilen keskiosissa ja tarha, josta ne tulevat, on yksi maailman suurimpia, kooltaan huikeat 1.200 hehtaaria. Gato Negro Chardonnay on erinomainen yleisviini esimerkiksi nautittaessa seisovan pöydän antimista esimerkiksi paistetulle kalalle ja äyriäisille. Hyvä valinta myös seurusteluviiniksi sellaisenaan ja hyvin jäähdytettynä. Suosittelemme tarjoilulämpötilaksi 8-11 astetta.
Gato Negro on suomalaisten suosikki
Uudet viinibrändit tulevat ja menevät, mutta Gato Negro pitää vuodesta toiseen pintansa suomalaisten kestosuosikkina. Kysymykseen Tunnetko Gato Negro -viinin? vastaa myöntävästi 86% yli 18-vuotiaista suomalaisista. Toiseksi sijoittuneen viinibrändin tuntee huomattavasti harvempi eli 71%. Korkea tunnettuus näkyy myös myynneissä - vuonna 2009 Gato Negroa myytiin Alkossa huikeat yli 2 miljoonaa litraa eli paljon enemmän kuin mitään muuta viinibrändiä.
Gato Negron taru alkoi vuonna 1960 ja vuosien saatossa se on kehittynyt punaisesta sekoiteviinistä tunnetuksi viiniperheeksi, joka koostuu kahdeksasta eri rypälelajikkeesta. Laatua on vuosien varrella jatkuvasti parannettu mm. uusia kasvualueita kartoittamalla ja se on kantanut hedelmää. Gato Negro oli myös ensimmäinen chileläinen viinibrändi, josta amerikkalaislehdistö on koskaan kirjoittanut ja tänä päivänä kissaviiniä kaadetaan lasiin jossain päin maailmaa joka toinen sekunti. Gato Negro -viinejä viedään yli 80 maahan Suomen ollessa yksi suurimpia vientikohteita.
Lähde: Juomavinkki.fi
Muut kommentit ( 14 )
Alkon 13. myydyin valkoviini 2022. 273 610 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 12. myydyin valkoviini 2021. 331 154 litraa.
Muokkaa PoistaVuoden Viinit 2021. Gato Negro Chardonnay 2020. Sijoitus: Kunniamaininta. Sarja 14: Valkoiset laatikkoviinit (BIB, pussit, tölkit). www.vuodenviinit.fi
Muokkaa PoistaAlkon 10. myydyin valkoviini 2020. 387 435 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 12. myydyin valkoviini 2019. 277 272 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 12. myydyin valkoviini 2018. 298 498 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 9. myydyin valkoviini 2017. 346 859 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 9. myydyin valkoviini 2016. 361 571 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 8. myydyin valkoviini 2015. 389 971 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 7. myydyin valkoviini 2014. 425 354 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 7. myydyin valkoviini 2013. 443681 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 9. myydyin valkoviini 2012. 397875 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 11. myydyin valkoviini 2011. 377851 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 14. myydyin valkoviinit 2010. 348828 litraa.
Muokkaa Poista