Viña San Pedro
Viña San Pedro valmistaa viinejä Chilessä jo lähes 150 vuoden perinteellä. Voidaan todeta, että syntyjään pioneerina ja nykyisin uuden maailman innovaattorina tunnettu yritys on osallistunut kehittämään toimialan viljelysmahdollisuuksia koko maassa.
Correa Albanon veljesten vuonna 1865 perustama Viña San Pedro näyttää esimerkkiä innovoinnille etsimällä ainutlaatuisia tyylejä ja viljelysmaastoja aina maan pohjoisimmasta kolkasta Elquin alueelta syvälle etelään Bio Bion laaksoihin. Tänä päivänä viinien valmistukseen käytettäviä raaka-aineita kasvatetaan kymmenillä tiloilla mukaanlukien myös Casablancan, Cachapoalin, Cúricon, Leydan, Maipon sekä Maulen alueet. Monipuolinen viinivalikoima tarjoaa vaihtoehtoja kaikenlaisille viininharrastajille erilaisiin tilaisuuksiin ja ateroillle.
Vuonna 2008 osaksi VSPT Wine -konsernia (Viña San Pedro Tarapacá Wine) sulautunut yritys on Chilen kolmanneksi suurin ja maan toisiksi tärkein viinien viejäyritys.
Yhteensä San Pedrolla on viininviljelysmaata yli 2.500 hehtaaria ja se omistaa yhden maailman suurimmista, Curicó Valleyn alueella sijaitsevan 1.200 hehtaarin viinitarhan, jolta tulevat muun muassa Gato Negro -viinit eli ”kissaviinit”. Suomen tunnetuimman viinibrändin, Gato Negron lisäksi San Pedron por tfolioon kuuluvat mm. Castillo de Molina, Kankana del Elqui, Cabo de Hornos sekä luomuviinisarja 35 South B.O. Vientiä on yli 80 maahan ympäri maailman. San Pedro on jo pitkään noudattanut ympäristöystävällisiä käytäntöjä, joiden tarkoituksena on edistää kestävää kehitystä. Viinitalo panostaa myös sosiaaliseen vastuuseen, joka kattaa työntekijät ja heidän perheensä sekä yhteisöt, joiden alueilla San Pedro viljelee. Tämä on San Pedron 360° Sustainable -ohjelman periaate.
Amerikkalainen Wine Enthusiast -lehti valitsi Viña San Pedron marraskuussa 2011 ”Uuden maailman vuoden viinitaloksi”. Wine Enthusiast on maailman arvostetuimpia erikoisjulkaisuja, ja sen antamia arvioita seuraa tarkkaan koko kansainvälinen viinimaailma. Uuden maailman vuoden viinitalo -palkinto on upea tunnustus Viña San Pedron vuosien arvokkaasta ja tinkimättömästä työstä laadun ja kuluttajia kiinnostavien viinien luomisessa. Samalla se korostaa Viña San Pedron merkitystä kansainvälisillä viinimarkkinoilla ja palkitsee viinitalon saavuttamasta kehityksestä, sillä tunnustuksen saadakseen viinitalon on pärjättävä kilpailun kaikilla osa-alueilla aina premium-viinien valmistuksesta tuotteiden menestyksekkääseen kaupallistamiseen saakka. Uuden maailman vuoden viinitalo -palkinnosta kilpaili Viña San Pedron kanssa joukko erittäin arvostettuja viinitaloja mm. argentiinalainen Bodega Norton, eteläafrikkalainen De Toren, kanadalainen Mission Hill Family Estate ja australialainen Penfold’s.
Lähde: www.sanpedro.cl, www.juomavinkki.fi
Katso tästä tuottajaan (tai jossain tapauksissa alueeseen) liittyvät muut tuotteet:
Viña San Pedro
Kommentit & arvostelut (16)
Maahantuojan tuotekuvaus
Väri: Runsaanpunainen.
Tuoksu: Runsas, herukkainen.
Maku: Keskitäyteläinen, pehmeä, aromikas, notkea ja vaniljainen.
Alue: Central Valley
Asiantuntija-arvio: Viinistä Viiniin 2012 -opas arvio viinin sopusuhtaisaksi ja miellyttäväksi kokonaisuudeksi. Viini on edullinen ostos ja enemmän kuin hintansa arvoinen. Yleisviini noutopöytiin ja täyteläisille pastoille.
Palkinnot ja tunnustukset:
Kultaa, Concours Mondial de Bruxelles Cabernet Sauvignon 2009
Kultaa, NOFFLA Gold Star Awards 2009, Irlanti
Kultaa, Annual Ottawa Wine and Food Show 2009, Kanada
Hot Brand Award, maaliskuu 2011, Impact Magazine, USA
Vina San Pedro: Uuden Maailman Vuoden Viinitalo -palkinto marraskuu 2011, Wine Enthusiast -lehti
Musta kissa on suomalaisten suosikki
Uudet viinibrändit tulevat ja menevät, mutta Gato Negro pitää vuodesta toiseen pintansa suomalaisten kestosuosikkina. Kysymykseen Tunnetko Gato Negro -viinin? vastaa myöntävästi 86% yli 18-vuotiaista suomalaisista. Toiseksi sijoittuneen viinibrändin tuntee huomattavasti harvempi eli 71%. Korkea tunnettuus näkyy myös myynneissä - vuonna 2009 Gato Negroa myytiin Alkossa huikeat yli 2 miljoonaa litraa eli paljon enemmän kuin mitään muuta viinibrändiä.
Gato Negro oli myös ensimmäinen chileläinen viinibrändi, josta amerikkalaislehdistö on koskaan kirjoittanut ja tänä päivänä kissaviiniä kaadetaan lasiin jossain päin maailmaa joka toinen sekunti. Gato Negro -viinejä viedään yli 80 maahan Suomen ollessa yksi suurimpia vientikohteita.
Gato Negro -viinien rypäleet ovat kasvaneet Lontuen laaksossa Chilen keskiosissa ja tarha, josta ne tulevat, on yksi maailman suurimpia, kooltaan huikeat 1.200 hehtaaria.
Gato Negro Cabernet Sauvignon on mutkaton punaviini yleiskäyttöön. Se sopii tummille liharuoille, mutta myös pastoille ja pizzoille. Myös juustot rakastavat Mustaa Kissaa. Suosittelemme, että tarjoilet Gato Negro Cabernet Sauvignonin noin 16-18 asteisena.
Lähde: Juomavinkki.fi
Muut kommentit ( 15 )
Alkon 3. myydyin punaviini 2022. 413 944 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 6. myydyin punaviini 2021. 431 028 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 4. myydyin punaviini 2020. 527 435 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 3. myydyin punaviini 2019. 464 194 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon myydyin punaviini 2018. 556 546 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon myydyin punaviini 2017. 589 682 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon myydyin punaviini 2016. 607 984 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon myydyin punaviini 2015. 689 957 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon myydyin punaviini 2014. 758 666 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon myydyin punaviini 2013. 878379 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon myydyin punaviini 2012. 880708 litraa.
Muokkaa PoistaTästä viinistä laaja arvio Viinikartan blogissa (viinikartta.blogspot.fi): Gato Negro Cabernet Sauvignon - mustan kissan paksut posket
Janne Putkonen
Muokkaa PoistaYksinkertainen, hiukan mansikka-kirsikkamehumainen. (www.hs.fi, julkaistu 4.2.2010)
Muokkaa PoistaAlkon 2. myydyin punaviini 2011. 766714 litraa.
Muokkaa PoistaAlkon 2. myydyin punaviini 2010. 811034 litraa.
Muokkaa Poista