Alkon myynti 2011-2015 sekä matkustajatuonti

       
Miten Alkon myynti on kehittynyt vuosina 2011-2015? Vaikuttaako myyntiin matkustajatuonti? Mitä trendejä on nähtävissä eri viinityyppien ja viinimaiden myynnissä? Mitä viinejä myydään eniten ja mitä muutoksia myydyimmissä on? Minkä tyylisiä viinejä suomalaiset juovat? Keräsimme tähän artikkeliin keskeisimpiä tilastoja Alkon viineihin liittyen. Tilastokuvat on tuottanut Viinikartta.fi.

Alkon kokonaismyynti laskee 2-3% vuodessa

Alkon kokonaismyynti laskee vuodesta toiseen. Myynnin laskuun on monia selittäviä tekijöitä, selvimpänä alkoholin matkustajatuonti. Viiden viime vuoden aikana myynti on laskenut 2-3% joka vuosi. Kun 2011 myynti oli 104 miljoonaa litraa, viime vuonna myynti oli enää 94 miljoonaa litraa. Lasku on selvät 10% ja haastaa monopolin, mutta ei ole vielä käänteentekevä monopolin asemaa ajatellen. Viinien suhteen myynnin lasku on ollut 5% luokkaa koko tarkastelujaksolla. Viineissä lasku liittyy vain punaviineihin. Väkevissä lasku on ollut 15% jaksolla. Viinejä myydään noin 60% kaikesta Alkon myynnistä. Tämä osuus on jatkuvasti kasvanut.

Alkon kokonaismyynti, viinien myynti, väkevien myynti 2011 - 2015
Alkon myynti laskee 2-3% vuodessa. Viineissä lasku on hitaampaa ja lasku johtuu yksinomaan punaviinin myynnin laskusta.

Matkustajatuonti ja verkkokauppa

Viinkartta nojaa matkustajatuonnin luvuissa tullin, THL:n, Gallupin ja Panimoliiton tilastoihin ja julkaisuihin. Verkkokaupasta emme löytäneet tarkkoja tilastoja, mutta joitakin tullin arvioimia lukuja on siitäkin olemassa. Alkoholin matkustajatuonti väheni viime vuonna, mihin on tullin mukaan vaikuttanut tehostunut valvonta. Kokonaismatkustajatuonti oli 71 miljoonaa litraa (kaikki tuoteryhmät yhteensä) ja sen osuus Suomen kokonaiskulutuksesta on noin 15%. Matkustajatuonnin veromenetykseksi on laskettu noin 300 miljoonaa euroa. Luku tuntuu suurelta, mutta tähän vaikuttanee väkevien korkeampi verotus. Matkustajatuonti on vähentynyt kaikissa tuoteryhmissä ja viinien matkustajatuonti oli viime syksynä vuoden seurantajaksolla 10,5 miljoonaa litraa ollen edeltävällä vertailujaksolla 12,7 miljoonaa litraa.

Alkoholijuomien verkkokaupan veromenetykseksi on laskettu noin 10 miljoonaa euroa vuodessa. Maahan tuodaan verkkokaupoista etenkin arvokkaita tuotteita, kuten viskejä ja samppanjaa, joissa syntyy paras säästö kuluttajalle. Gallupin ja tullin mukaan verkkokauppa on kovassa kasvussa. Se on kasvanut parissa vuodessa 300% - 400%. Sen osuus matkustajatuonnista, jos se siihen lasketaan, on 3.3% veromenetyksiä vertaillen. Alkoholivero on yhteensä tuottanut noin 1,4 miljardia euroa vuodessa. Siihen nähden verkkokaupan veromenetysten osuus on alle prosentti ja koko matkustajatuonnin 20%.

Tullin mukaan verkkokaupoista tilattavista tuotteista maksetaan verot vain alle promillessa tapauksista. Myyjän pitäisi maksaa verot Suomeen, mutta näin ei siis tullin mukaan tapahdu. Tullin mukaan verkkokaupoista ei tilattaisi, jos verot maksettaisiin Suomeen ja tulli haluaa tietysti suitsia tätä veronkiertoa jopa haltuunottamalla lähetyksiä. Tullin toiminta on sen tehtävään nähden täysin loogista, mutta kuluttajien osalta tilanne on sekava, epämääräinen ja väliaikainen. Tähän toivottaisiin selvää ratkaisua. Useimmille suomalaiselle kuluttajille alkoholin hinta on tärkein tekijä ja siksi verkkokaupan suosiokin kasvaa. Esimerkiksi samppanja on ylellisyystuote, jossa Alkon hinta ei ole verkkokauppoihin, lentokenttien kauppoihin tai laivoihin nähden kilpailukykyinen, jolloin samppanjaa hankitaan muualta. Lue myös Viinikauppojen hintavertailu

Alkon myynnistä 60% on viinejä. Jos sama suhde vallitsee verkkokaupassa, viinien verkkokaupan veromenetys olisi 10*0.6 = 6 miljoonaa euroa. Tästä voidaan laskea tuodun viinin määrä. Viinien vero on 339 senttiä juomalitralta. Tällöin verkkokaupan kautta tuotu alkoholi olisi määrältään 1.8 miljoonaa litraa. Se olisi reilut 3% Alkon myymästä viinimäärästä. Huomioitava on, että verkkokauppa kasvaa juuri nyt rajusti.

Myynti / tuonti Määrä milj. litraa Huomioita
Alkon kokonaismyynti 94 Verotuotto noin 600 milj. €
Viinien myynti Alkossa 57
Oluen kotimaanmyynti 420 Verotuotto noin 600 milj. €
Oluen matkustajatuonti 32,3 Alkoholiveromenetys noin 50 milj. €
Matkustajatuonti kokonaismäärä 71 Veromenetys julkisuudessa esitetyn arvion mukaan noin 300 milj. €
Viinien matkustajatuonti 10,5 Veromenetys noin 36 milj. €
Viinien verkkokauppa 2 (Viinikartan arvio) Veromenetys noin 6 milj. € (Viinikartan arvio)


Alkon 20 myydyintä viiniä

Alkon 20 myydyintä viiniä ovat halpisviinejä eli kyykkyviinejä niin punaviineissä kuin valkoviineissäkin. Kokonaismyynti 20 myydyimmän viinin osalta on 27% kaikesta viininmyynnistä ja se on laskenut nopeammin kuin Alkon viinien myynti yleensä, mihin voi olla syynä siirtymä kalliimpiin viineihin tai valikoiman laajeneminen, jolloin myynti jakautuu useammalle tuotteelle. Joka tapauksessa näyttää siltä, että muutama eniten myyvä tuote ei enää kiinnosta siinä määrin kuin ennen. Hintaryhmien myynti paljastaa, että myynti on siirtynyt selvästi 9-15 euron tuotteisiin. Myös yli 15 euron euron punaviinien myynti on aika suurta, 8.5% kokonaismyynnistä. Kuohuviineissä ollaan nirsompia. Myynti putoaa nopeasti, jos hinta nousee yli 12,5 euron.

Jaume Serra Brut Quinta das Setencosta Blue Nun Gold Edition

Suurimmat muutokset myydyimmissä viineissä

Myynnin pudotuksen lisäksi myydyimpien listalla tapahtuu vain vähän muutoksia. Gato Negro on Suomen tunnetuin viinimerkki ja se komeilee sekä punaviinien että valkoviinien kärjessä - punaviineissä jo neljättä vuotta peräkkäin. Punaviineissä valtikka on siirtynyt J.P. Chenetiltä, joka on nyt kolmantena ja sen myynti on pudonnut 40% viidessä vuodessa. Valkoviineissä Magyar on kokenut samanlaisen kohtalon ja senkin myynnistä on sulanut 33%. Kuohuviineissä Carta Nevada Semi Seco on pysynyt viiden vuoden ajan ykkösenä. Huomioitava on, että neljä myydyintä kuohuviiniä on espanjalaista cavaa.

Vuonna 2012 myyntiin tullut hillomainen suuren suosion saanut Santiago 1541 Syrah Cabernet Malbec on menettänyt myyntiään. Viini onkin näkynyt TV-mainonnassa tässä lähipäivinä. Punaviinien listalla on paljon tuttuja nimiä, uutena mainittakoon Viinilehden Vuoden viini 2014 voittaja Quinta das Setencosta, joka nousi hienosti sijalle 10 ja on ehkä joukkion paras viini. Valkoviineistä ehkä paras on jo vuodesta 1995 kehuja saanut Devil's Rock Riesling. Kuohuviineissä meidänkin kehuma halpiscava Jaume Serra Brut nousi toissavuonna listalle ja kasvatti edelleen suosiotaan. Laadukas Bernard-Massard Cuvée de l'Ecusson Brut Luxemburgista teki paluun listalle - nice. Ranskalainen pitkään laskussa ollut halpis Pol Rémy Brut putosi nyt listalta. Huomattavan määrän sivulatauksia myös Viinikartalla tehnyt saksalainen kultahippuskumppa Blue Nun Gold Edition nousi heti listalle. Samoin teki puolimakea uutuuskuohari J.P. Chenet Ice Edition Demi Sec

Myydyimmät punaviinit 2015
Myydyimmät valkoviinit 2015
Myydyimmät kuohuviinit 2015
Myydyimmät muut viinit 2015

Alkon 20 myydyimmän punaviinin ja valkoviinin kokonaismyynti
Alkon 20 myydyimmän punaviinin ja valkoviinin kokonaismyynnin muutos. Laskussa on, koska kiinnostus hintavampiin viineihin lisääntyy.


Tuoteryhmien myynnin trendit 2011 - 2015

Tuoteryhmä Myynti 2011 Myynti 2015 Trendi 2011-2015
Punaviini (1735 tuotetta) 27 190 000 litraa 24 896 000 litraa 8.5% lasku
Valkoviini (1076 tuotetta) 21 247 000 litraa 21 132 000 litraa 0.5% lasku
Roseeviini (93 tuotetta) 751 000 litraa 858 000 litraa 14% kasvu
Kuohuviini ja samppanja yhteensä (599 tuotetta) 4 481 000 litraa 5 175 000 litraa Kuohuviinit ovat kasvaneet 15% ja kasvu on tasaista. Kasvu muissa kuin samppanjassa.
Samppanja (300 tuotetta) 335 000 litraa 349 000 litraa Samppanjan myynti pysyy suhteellisen vakiona, vaikka myynti heilahtelee pienen vaihteluvälin sisällä. Yksi samppanjatuote myy keskimäärin 1163 litraa vuodessa.
Espanjan kuohuviinit (Cava, tuotteita 102) 1 538 000 litraa 1 858 000 litraa Cava on kasvanut 20%. Kasvu oli tasaista myös ennen vuotta 2011. Myydyimmän cavan osuus on 18.4% myynnistä, sen myynti oli 282 548 litraa. Yksi cavatuote myy keskimäärin 18216 litraa vuodessa.
Italian kuohuviinit (Prosecco, Franciacorta, Asti, 73 tuotetta) 767 000 litraa 1 092 000 litraa 42% huikea kasvu. Aloitti voimakkaan kasvun 2014.
Ranskan kuohuviinit (Samppanja, Crémant, 334 tuotetta) 1 062 000 litraa 1 133 000 litraa Pitkään ei kasvua, mutta vuonna 2015 tuli muutaman prosentin nousu.
Portviini 96 000 litraa 92 000 litraa Pientä laskua myynnissä
Madeira 21 000 litraa 10 000 litraa Myynti melkein puolittunut
Sherry 199 000 litraa 159 000 litraa Myynti laskenut huomattavasti

Uusi ja vanha maailma - viinien myynti

Huom! Uuden ja vanhan maailman myyntitilastiossa ei ole mukana marginaalisia viinimaita, koska niiden merkitys kokonaiskuvaan on vähäinen.

Viinien myynnissä "uusi maailma" eli Euroopan ulkopuoliset viinialueet ovat jyränneet jo vuosia. Tilastot kuitenkin osoittavat, että punaviineissä "vanha maailma" on tulossa uudestaan; myyntikäyrät lähenevät toisiaan. Puhutaan maun kehittymisestä, jolloin eurooppalaiset joskus vaikeinakin pidetyt viinit alkavat maistua paremmin kuin uuden maailman teollisilta tuntuvat viinit. Toki jako ei ole näin mustavalkoinen. Valkoviineissä käyrät menevät päinvastoin, uusi maailma ottaa osuuttaan.

Punaviineissä ja valkoviineissä Chile jyrää selvänä ykkösenä huomattavalla erolla seuraaviin. Punaviineissä Espanja ja Italia ovat kakkos- ja kolmossijoilla. Viinikartan sivulatauksissa Italia on selvä ykkönen. Valkoviineissä Etelä-Afrikka ja Saksa tulevat Chilen perässä. Punaviinien suurin voittaja on Portugali, joka on hurjasti kasvattanut myyntiään. Argentiina on suurin uuden maailman menettäjä punaviineissä. Valkoviineissä vastaavasti voittaja on Chile, vaikka se viime vuonna menettikin hieman myyntiä. Suurin menettäjä on valkoviineissä Yhdysvallat. Kuohuviineissä Espanjan Cava myy selvästi eniten ja toisena tulevat ranskalaiset kuohuviinit, joiden myynnistä 31% on samppanjoita. 90% ranskalaisista myynnissä olevista kuohuviineistä on samppanjoita. Samppanjan myynti on noin 7% kaikesta kuohuviinistä; 50% myynnissä olevista kuohuviineistä on samppanjoita.


Euroopan punaviinien myynti ottaa kiinni uutta maailmaa.

Uusi maailma kasvattaa osuuttaan valkoviinin myynnistä.

Uusi ja vanha maailma - tuotteiden määrä

Uuden maailman viininmyynti ylittää selvästi vanhan maailman, silti vanhasta maailmasta on viinejä myynnissä enemmän kuin tuplasti se määrä mitä uudesta maailmasta. Yksin Ranskan 706 viiniä vastaa melkein koko uuden maailman tuotemäärää (848), mutta Ranskan myynnin osuus on 18.5% uuden maailman myynnistä. Ranskalaiset tuotteet ovat melko yliedustettuja.


Eurooppalaiset ovat ahkeria tuotteistamaan ja luokittelemaan viinejä kylän tarkkuudella.

Viinien maakohtaisen myynnin trendit 2009 - 2015

Kaikkien Uuden maailman keskeisten viinimaiden punaviinin myynti on pudonnut. Sen sijaan valkoviinissä on kautta linjan kasvua. Ranska on eurooppalainen poikkeus punaviineissä - laskusuunnassa. Portugali on vanhan maailman suurin voittaja, punaviinien myynti on noussut paljon. Myös Italia on menestynyt. Unkarin valkoviinien myynti on laskenut tasaisesti.
Maa ja tuoteryhmä Myynti 2009 Myynti 2015 Trendi
Chilen punaviinit (201 tuotetta) 8 139 000 litraa 7 119 000 litraa Myynnin lasku oli ensi lievää, mutta viime vuonna selvä pudotus -7.4%.
Chilen valkoviinit (96 tuotetta) 3 950 000 litraa 4 837 000 litraa Nousi tasaisesti vuoteen 2014. Viime vuonna pieni pudotus.
Argentiinan punaviinit (105 tuotetta) 3 320 000 litraa 2 301 000 litraa Laskenut tasaisesti noin 30% jaksolla.
Italian punaviinit (374 tuotetta) 2 443 000 litraa 3 324 000 litraa Noussut tasaisesti noin 36% jaksolla.
Ranskan punaviinit (291 tuotetta) 2 423 000 litraa 1 861 000 litraa Laskenut parina viime vuonna melkein 25%
Portugalin punaviinit (59 tuotetta) 255 000 litraa 724 000 litraa Noussut 184%. Viime vuonna nousu 55%. Johtunee osittain yksittäisten tuotteiden menestyksestä, kuten Quinta das Setencostas (osuus 33%). Viinikartta on kirjoittanut Portugalin viinien trendikkyydestä ja sen voi havaita myös myynnissä.
Unkarin valkoviinit (17 tuotetta) 1 091 000 litraa 780 000 litraa Laskenut 30% tasaisesti. Magyarin osuus on 80% myynnistä. Unkarin maine bulkkivalkoviinimaana on muututtava, jos Unkari haluaa pärjätä kilpailussa. Suosittelemme laatuun panostamista. Hyviä viinejä onkin tullut, mm. Mád Furmint on erinomainen. Jonkun pitäisi niitä vielä osata ostaakin. Olemme havainneet, että Unkarin ja muun Itä-Euroopan viinit pölyttyvät Alkon hyllyillä.
Bulgaria, Georgia, Kroatia, Makedonia, Moldova, Romania, Slovenia ja Venäjä (20 tuotetta) - - Tällä ryhmällä on sama määrä viinejä kuin Unkarilla. Viinikartalla ryhmä on kerännyt 50% sivulatauksista verrattuna Unkariin, jonka suosio on selvästi laskenut. Yksittäisenä maana Romania on suosituin. Viinikartalla on Unkarista, Serbiasta ja Romaniasta henkilökohtaista kokemusta ja olemme todenneet maiden viinikulttuurien edistyvän suurin harppauksin osin länsitietämyksellä ja -investoinneilla. Maiden viinit eivät suurta suosiota ole Alkossa kuitenkaan saaneet.
Dancing Bull Zinfandel Doppio Passo Primitivo

Makutyyppien myynti - punaviinit

Makutyyppitilasto kertoo suomalaisten viinimausta. Suomalaiset suosivat meheviä ja hilloisia punaviinejä, joiden osuus myynnistä on kasvattanut suosiotaan 68%:iin. Nämä viinit ovat runsaita, kypsän marjaisen aromikkaita sekä hillomaisen paksuja. Helppoina juotavina nämä viinit eivät kuitenkaan ole erityisen ryhdikkäitä. Hillomaisen viinin esimerkiksi käy Dancing Bull Zinfandel. Noutopöytien pehmeän hedelmäiset viinit sisältävät usein myös hieman makeutta ja on toiseksi eniten myyty makutyyppi. Tämä tyyli sisältää monia halpisviinejä. Esimerkiksi viinityyliin pehmeä & hedelmäinen käy Doppio Passo Primitivo. Makutyypit ovat kuitenkin suhteellisen epämääräisiä ja laajoja luokitteluja. Alko vaihtaa viinin makutyyppiä hyvinkin usein, joten mistään kovin eksaktista ei voida puhua. Toisin sanoen moni viini voi kuulua tyyliltään useampaankin ryhmään.


Suomessa suositun mehevän ja hilloisen viinin suosio on vaan kasvanut melkein 70%:iin.


André Stentz Riesling Blue Nun

Makutyyppien myynti - valkoviinit

Valkoviineissä suosituin makutyyppi ovat pirteät ja hedelmäiset viinit. Ne ovat kuivia, puolikuivia tai puolimakeita ja niille on tyypillistä pirteä hapokkuus, joka tasapainottaa runsasta hedelmäisyyttä. Pirteän & hedelmäisen makutyypin esimerkiksi käy ranskalainen André Stentz Riesling. Kakkosena valkoviineissäkin on halpisviinejä sisältävä makea viinityyli lempeä & makeahko. Viinit ovat puolikuivia tai jopa makeita ja niitä yhdistää hedelmäinen makeus. Lempeän ja makeahkon esimerkiksi käy saksalainen Blue Nun.


Pirteän hedelmäiset valkkarit ovat suomalaisten suosikkiviinejä.


Kirjoittaja:

Lue myös uusimmat jutut: